Menu główne:
MATURA > O MATURZE > MATURA ROZSZERZONA
MATURA PISEMNA
POZIOM ROZSZERZONY
Część I
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzają umiejętności odpowiadające
wymaganiom dla poziomu rozszerzonego:
a) stosowania struktur leksykalno-gramatycznych – zdający wykonuje zadania
wymagające zastosowania odpowiednich struktur leksykalno-gramatycznych,
b) pisania – zdający pisze dłuższy tekst na określony temat (do wyboru z trzech)
we wskazanej formie.
Stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych
Liczba zadań: 2 zadania.
Typy zadań: zadania otwarte – transformacje, tłumaczenie fragmentów zdań,
słowotwórstwo, test luk.
Wypowiedź pisemna
Liczba i długość wypowiedzi: 1 tekst o długości 200-250 słów.
Formy wypowiedzi:
• opis,
• opowiadanie,
• recenzja,
• rozprawka.
Część II
Zadania w arkuszu egzaminacyjnym sprawdzają umiejętności odpowiadające
wymaganiom dla poziomu rozszerzonego:
a) rozumienia ze słuchu – zdający rozwiązuje zadania sprawdzające rozumienie
wysłuchanych tekstów,
b) rozumienia tekstu czytanego – zdający czyta teksty i rozwiązuje zadania
sprawdzające ich rozumienie,
c) rozpoznawania struktur leksykalno-gramatycznych – zdający wykonuje zadania
wykorzystując załączony tekst.
Rozumienie ze słuchu
Liczba i długość tekstów: 3 teksty oryginalne lub w niewielkim stopniu adaptowane
o łącznym czasie trwania ok. 6 minut (całe nagranie z dwukrotnie odczytanymi tekstami,
poleceniami i przerwami na wykonanie zadań trwa ok. 25 minut).
Rodzaje tekstów:
• teksty informacyjne (np. komunikaty i instrukcje),
• rozmowy, wywiady,
• teksty narracyjne.
Typy zadań: zadania zamknięte – prawda / fałsz, dobieranie, wielokrotny wybór.
Rozumienie tekstu czytanego i rozpoznawanie struktur leksykalnogramatycznych
Liczba i długość tekstów : 3 teksty oryginalne lub w niewielkim stopniu adaptowane
o łącznej długości około 2 stron A4.
Rodzaje tekstów:
• informacyjne,
• publicystyczne,
• narracyjne,
• literackie.
Typy zadań:
• zadania zamknięte do sprawdzenia rozumienia tekstu – dobieranie, wielokrotny
wybór,
• test luk sterowanych do sprawdzenia umiejętności rozpoznawania struktur
leksykalno – gramatycznych.
Podmenu: