English 4 Matura


Idź do treści

Menu główne:


PORADY

MATURA > MATURA PODSTAWOWA > SŁUCHANIE

PORADY

  • Zawsze dokładnie czytaj i analizuj zadania do poszczególnych tekstów.


  • Skupienie się na treści zadań jest bardzo istotne, ponieważ przygotowują one słuchacza do selekcjonowania potrzebnych informacji oraz wyrobienia sobie opinii na temat rodzaju tekstu, jego funkcji, związków między poszczególnymi informacjami lub uczestnikami wypowiedzi. Jeśli przed wysłuchaniem tekstu dokładnie przeanalizujesz zadania i ustalisz, na co musisz zwrócić uwagę, pozwoli Ci to nie wsłuchiwać się w cały tekst z takim samym natężeniem i nie obciążać koncentracji i pamięci. Bardzo pomocne może być robienie mininotatek (np. daty, nazwy, kluczowe słowa), ale jeśli nie masz podzielnej uwagi i nie potrafisz jednocześnie robić notatek i słuchać, skoncentruj się na słuchaniu.


  • Nigdy nie rozwiązuj zadań przed wysłuchaniem nagrania. Wszystkie zadania dotyczą wyłącznie informacji przekazanych w odtworzonym w trakcie egzaminu tekście. Ich wykonanie możliwe jest tylko na podstawie nagrania, którego wysłuchasz.


  • Spróbuj wykonać część zadań w trakcie słuchania i po usłyszeniu tekstu po raz pierwszy. W czasie ponownego słuchania skoncentruj się na wychwyceniu informacji, których nie usłyszałeś/usłyszałaś podczas pierwszego słuchania lub tych, których nie jesteś pewien/pewna. Jeśli zostawisz wszystkie zadania bez odpowiedzi po pierwszym przesłuchaniu nagrania, jakaś informacja może Ci umknąć podczas słuchania po raz drugi, tym bardziej, że na skutek zmęczenia, zbytniego obciążania pamięci lub narastającego stresu odbiór tekstu pogarsza się. Ułatwisz sobie zadanie, jeśli podczas odtwarzania nagrania po raz drugi będziesz wsłuchiwać się w krótsze partie tekstu. Pamiętaj, że wypowiedzi nie usłyszysz po raz trzeci.


  • Przygotuj się psychicznie na to, że usłyszysz wypowiedzi nagrane w tempie zbliżonym do naturalnego, a więc czytane stosunkowo szybko. Pamiętaj jednak, że tempo nagrania będzie dostosowane do towarzyszącego mu zadania. Ponieważ usłyszysz teksty wypowiadane szybko, nie możesz sobie pozwolić na wsłuchiwanie się we wszystkie wyrazy, "zatrzymywanie się" i zastanawianie się nad nimi. Robienie takich przerw dekoncentruje i zanim ponownie skupisz swoją uwagę na słuchaniu, możesz rzeczywiście nie wychwycić ważnej informacji koniecznej dla właściwego zrozumienia dalszej partii wypowiedzi. Pamiętaj, że każde nagranie zostanie odtworzone dwukrotnie i nawet jeśli nie wyselekcjonuujesz jakieś istotnej informacji za pierwszym razem, masz szansę zrobić to przy ponownym słuchaniu.


  • Nie staraj się usłyszeć i zrozumieć każdego słowa. W naturalnych kontaktach językowych zwykle słuchamy tekstu "wybiórczo", koncentrujemy się na pewnych fragmentach i nie "przetwarzamy" całego tekstu w tym samym stopniu. Utrudnisz sobie zadanie, jeśli na egzaminie będziesz wsłuchiwać się w każde słowo z takim samym natężeniem.


ENGLISH 4 EXAMS | MATURA | MATURA PLUS | STUDIA | GRONO | KONTAKT | Mapa witryny


Podmenu:


English Opens All Doors | english4exams@op.pl

Powrót do treści | Wróć do menu głównego